Fakty i mity o adaptacji w żłobku
1. DZIECKO CHODZI DO ŻŁOBKA DLATEGO, ŻE MUSI
MIT! Podczas adaptacji nie chodzi o to, żeby dziecko zrozumiało, że „nie ma wyjścia” i musi przebywać w danym miejscu. Chodzi o to, aby poczuło się w żłobku na tyle bezpiecznie i swobodnie, aby CHCIAŁO tam przebywać, a nie MUSIAŁO.
2. DZIECKO, KTÓRE IDZIE DO ŻŁOBKA POWINNO POWOLI ZOSTAĆ ODSTAWIANE OD PIERSI
FAKT! Dzieci, które nie są karmione piersią mniej tęsknią i łatwiej się adaptują.
3. PRESJA RODZICA UTRUDNIA ADAPTACJĘ
FAKT! „Nie płakałaś? Byłaś dziś dzielna? Podobało ci się?” – powinniśmy unikać takiej presji. Wygórowane oczekiwania czy przyspieszanie adaptacji ma negatywny wpływ na jej przebieg. Tempo adaptacji powinno być dostosowane do danego dziecka.
Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia.
4. NIE WYCHODŹ BEZ POŻEGNANIA
FAKT! Rodzic nie powinien pozostawiać dziecka w żłobku bez pożegnania. Jednak pożegnanie to powinno być krótkie i szybkie. Należy unikać długich pożegnań i okazywania nadmiaru czułości w momencie rozstania z dzieckiem.
5. PLAN DNIA DAJE POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA
FAKT! Stały plan dnia w żłobku to przewidywalność dająca dziecku poczucie bezpieczeństwa.
6. SMOCZEK, ULUBIONA PRZYTULANKA, KOCYK POMAGAJĄ W ADAPTACJI
FAKT! Znane przedmioty przyniesione z domu również dają poczucie bezpieczeństwa.
7. DZIECKO POTRZEBUJE PODOBNYCH WARUNKÓW JAK W DOMU
MIT! Rytuały związane z karmieniem czy zasypianiem nie muszą być takie same jak w domu. Dzieci szybko przyzwyczajają się do nowej rzeczywistości.
8. W ŻŁOBKU DZIECKO ROZWIJA SIĘ LEPIEJ NIŻ W DOMU
FAKT! Mając na uwadze brak czasu ze strony rodziców, kiedy to nadmiar obowiązków nie pozwala na poświęcenie pełnej uwagi maluszkowi można jasno stwierdzić, że w żłobku dziecko lepiej się rozwija. Uspołecznia się poprzez kontakt z dziećmi i opiekunami. Cała uwaga personelu żłobka skupiona jest na dziecku. Przez wiele godzin opiekunki zapewniają dziecku zabawę, zajęcia, spacery. Organizują czas. Czas ten spędzony w żłobku powinien być dla dziecka czasem rozwoju i nabywania nowych umiejętności, a dla zabieganego rodzica pomocą w wychowywaniu.